De Growth Journal is natuurlijk geboren uit de wens om mijn doelen te behalen. Ik ben echter van mening dat je nooit bent uitgeleerd. Daarom deed ik afgelopen week onderzoek naar doelen en hoe je deze kunt behalen. In een wereld vol doelen slaagt slechts een selecte groep erin hun aspiraties werkelijkheid te laten worden. Wat is het sleutelverschil? Volgens Brian Tracy is dit: een effectief actieplan. Hij zet in zijn video een 6-stappen model uit om jouw doelen effectief te behalen.
1. Duidelijkheid is Kracht
De eerste stap om een effectief actieplan te maken, is absolute duidelijkheid krijgen over je doelen. Tracy benadrukt het belang van specificiteit. Ga verder dan vage wensen voor meer geld of een betere gezondheid.
Vaak hoor je mensen zeggen: 'ik wil miljonair worden'. Waarom? Hoe ga je dit doen? Waar ga je dit mee verdienen?
Breek je doelen af in verschillende onderdelen. In de Growth Journal hebben we Health & Fitness, Financial Situation, Career & Income, Bucket list, Lifestyle & Relationships. Wees ook super specifiek waarom je iets wilt. Ga verder dan 'omdat ik dan een dure auto kan kopen'. Waarom wil je die dure auto? Ga zo door, tot je bij de kern komt waarom je iets wilt.
2. Schrijf Het Op
Een verbazingwekkende 97% van de volwassenen heeft geen geschreven doelen. Ja, dat lees je goed. Dit terwijl er inmiddels zoveel onderzoek is gedaan naar het nut van het opschrijven van je doelen en de langetermijneffecten die deze hebben op je succes.
Het actief opschrijven programmeert niet alleen je onderbewustzijn, maar activeert ook mentale krachten, waardoor de weg naar het bereiken van doelen open ligt. Het opschrijven van mijn doelen heeft zoveel voordelen gehad dat ik deze niet eens allemaal meer kan opschrijven, maar geloof mij: dit onderdeel is essentieel.
3. Stel Deadlines
Doelen zonder deadlines zijn slechts wensen. Je moet realistische deadlines hanteren en hier beheersbare subdeadlines aan koppelen. Een deadline werkt als een krachtig motivatiemiddel en stuwt je onderbewustzijn richting doelbereiking. Onthoud: er zijn geen onredelijke doelen, alleen onredelijke deadlines.
4. Uitgebreide Planning
Het maken van een uitgebreid actieplan omvat het noteren van elke denkbare taak, obstakel, vaardigheid en hulpbron die nodig is om je doelen te bereiken. Hoe uitgebreider je lijst, hoe sterker je motivatie. Organiseer deze elementen op basis van prioriteit en volgorde, waarbij de 80/20-regel wordt toegepast: 80% van de resultaten komt voort uit 20% van de activiteiten.
5. Dagelijkse, Wekelijkse en Maandelijkse Planning
De lijst die je hierboven hebt gemaakt kun je omzetten tot een gedetailleerd plan. Dit doe je door taken in te plannen voor elke dag, week en maand. Zorgvuldige planning optimaliseert de uitvoeringstijd en zorgt ervoor dat je met de juiste dingen bezig bent. Ik gebruik op zondag altijd mijn Growth Journal om te reflecteren op afgelopen week, en vooruit te kijken naar volgende week. Ik schrijf daarin alle dingen die ik komende week wil bereiken die mij dichter bij mijn doelen gaan brengen. Hierna pak ik mijn agenda erbij, en plan de activiteiten die ik die week wil uitvoeren, die mij dichter bij mijn doelen gaan brengen.
6. Onderneem Actie
Een actieplan is slechts zo effectief als de acties die je onderneemt. Volg je voortgang, blijf toegewijd en wees bereid je plan aan te passen indien nodig. Actie is immers de basis voor verandering.
Ik vind het mooi om te zien dat de journal die we hebben gebouwd heel goed past binnen het systeem wat Tracy hier schetst. Heb jij hem nou nog niet gekocht? Doe dit dan hier!