Iedereen kreeg vroeger wel eens die ene vraag: 'Als je alles kon wensen wat er maar is, wat zou je dan wensen?'. Als je dan iets zei, hoorde je vaak: 'haha, dat is toch onmogelijk'. Het concept 'onmogelijk' heeft mij altijd getriggered en geïnspireerd. Het 'onmogelijke' lijkt een concept dat voorbehouden is aan superheldenfilms en fictieve verhalen. Deze grenzen zijn ook te doorbreken in het dagelijkse leven, alleen je moet wel weten hoe je dit bereikt. Tes Sewell heeft hier recent een hele mooie lezing over gegeven bij TedX. "Hack Your Impossible: The Power of Yes" illustreert het doorbreken van grenzen en laat zien dat dit ook haalbaar is voor jou en mij. Dit artikel duikt iets dieper in op zijn methode om, samen met zijn team, mensen te helpen bij het bereiken van onmogelijke doelen.
De Kracht van 'Ja'
Het bereiken van 'onmogelijke' dingen begint volgens de bekende filosoof Lao Zhu bij de eerste stap. Echter begint deze reis nog een stapje eerder. De reis naar het onmogelijke begint bij het zeggen van 'Ja', oftewel met jezelf afspreken dat hetgeen wat je wilt bereiken haalbaar is, en dat het mogelijk is om dit te behalen. Hieronder heb ik een stappenplan uitgewerkt wat je kunt volgen om die doelen te behalen waarvan je van te voren had gedacht dat het nooit mogelijk zou zijn!
Stap 1: Erken dat 'Onmogelijk' Slechts een Uitdaging Is
De eerste stap naar het verwezenlijken van het onmogelijke is het herdefiniëren van wat 'onmogelijk' betekent. Voor Sewell en zijn team is het geen definitieve staat van onhaalbaarheid, maar eerder een uitdagende berg die overwonnen kan worden. Het begint allemaal met de mentaliteit dat elk probleem een oplossing heeft, hoe ontmoedigend het ook mag lijken.
Stap 2: Zeg 'Ja' tegen de Uitdaging
De bereidheid om 'ja' te zeggen is meer dan een woord; het is een toewijding. Deze verbintenis betekent dat je bereid bent om te werken aan een oplossing, ongeacht de mogelijke obstakels. Het zeggen van 'ja' brengt een bepaald soort positieve stress met zich mee, wat kan leiden tot groei en ontwikkeling. Deze beslissing is die trigger die nodig is om het proces van het bereiken van dromen en doelen in gang te zetten.
Stap 3: Doe het samen
Ik leef altijd bij het gezegde: alleen ben je snel, samen kom je ver. Als ik werk aan een doel wat grote impact heeft, probeer ik altijd mensen om mij heen te betrekken. Ten eerste is het veel leuker om het delen met anderen. Ten tweede kunnen anderen je vaak net iets meer motiveren dan dat je zelf kan. Het delen van de grote doelen met anderen kan een stok achter de deur zijn op het moment dat je misschien wilt opgeven, of een manier om te sparren over alternatieve manieren om je doelen te bereiken. Weet in ieder geval dat er geen negatieve gevolgen zijn aan het bouwen van een 'team' om jouw doel heen.
Stap 4: Definieer de Doelen en Maak een Plan
Voordat je de eerste fysieke stap zet naar het bereiken van je doel, moet je duidelijk definiëren wat je wilt bereiken en hoe je dit gaat aanpakken. Dit omvat het stellen van haalbare doelen, het uitdenken van een plan van aanpak en het anticiperen op mogelijke obstakels. Deze doelen en plannen fungeren als je routekaart, waarbij elke stap je dichter bij je eindbestemming brengt. Hiervoor kun je natuurlijk jouw Growth Journal gebruiken!
Stap 5: Implementeer en Pas Aan
De laatste stap is het implementeren van je plan. Dit is waar theorie praktijk wordt. Het is ook het stadium waarin flexibiliteit cruciaal is; wees bereid om je aanpak aan te passen als reactie op onvoorziene uitdagingen of nieuwe informatie. Het testen van je ideeën in de echte wereld en het maken van aanpassingen is essentieel voor succes.
Conclusie
Ik hoop dat je met deze stappen groter durft te dromen. Er ligt echt een hele wereld voor je in het verschiet, waarin je alles kunt bereiken waar je ooit over hebt gedroomd. Het begint allemaal bij 'ja'. Door deze principes toe te passen, kan iedereen zijn eigen 'onmogelijke' dromen najagen en realiseren. Dus, wat is jouw 'onmogelijke' droom? En belangrijker nog, ben je klaar om 'ja' te zeggen en de reis te beginnen?